آفريقاي جنوبي

آفريقا
معرفي
جنوبي‌ترين كشور قاره‌ي سياه سرزمين الماس است؛ هفت گنجينه‌ي ميراث جهاني را در دل خود جاي داده است؛ حيوانات موسوم به «پنج بزرگ» (Big Five)، يعني فيل كرگدن، بوفالو، شير و پلنگ، در بيشه‌زاران آن زندگي مي‌كنند و ميزبان جام‌هاي جهاني راگبي، فوتبال و كريكت بوده است. آميختگي فرهنگي آن به حدي است كه مردمانش به يازده زبان رسمي سخن مي‌گويند. از همه مهم‌تر، زادگاه نلسون ماندلا- مرد برادري و آشتي- است. يونسكو- سازمان فرهنگي علمي، آموزشي ملل متحد- هفت گنجينه‌ي ميراث جهاني را در آفريقاي جنوبي ثبت كرده است كه عبارتند از:
  • سايت سنگواره‌هاي انساني سه ميليون ساله در استرك فونتين (Sterk Fontin)
  • تپه‌ي باستاني ماپونگوبو (Mapungubwe) بازمانده از قرن يازدهم
  • كوهستان ريشترزولد (Rishtersveld) در شمال دماغه‌ي اميد نيك
  • جزيره‌ي روبن (Robben Island) كه از قرن هفدهم تا شكست آپارتايد (1990) زندان سياهان بوده است.
  • منطقه‌ي حفاظت‌شده‌ي «كيپ فلورا» (Cape Flora Region) كه در همسايگي كيپ‌تاون است.
  • پــــارك مـــرجـــانـــي «ايســــي‌مانـــگالـيســــو» (Isimangaliso Prakݣ) ݣݣدر ساحل اقيانوس هند
  • گـــنـبـــد وِردفـــــورت (Verdfort Dome) كــه با قطر 190 كيلومتر، بزرگ ترين، كهن‌ترين و ژرف‌ترين گودال روي زمين است.
كوه‌ها، دشت‌ها، رودها، سواحل و اقيانوس‌ها -همه با هم- تنوع شگفت‌انگيزي از حيوانات و گياهان را در اين سرزمين پديد آورده‌اند، به طوري كه آفريقاي جنوبي يكي از كشورهاي گروه 19 است. اين كشورها، با نام علمي Megadiverse Countries بيش ترين گونه‌هاي حيواني و گياهي را در خود جاي داده‌اند. بنابراين آفريقاي جنوبي نه‌تنها بهشت گردشگران است، بلكه در نظر زيست‌شناسان همچون گوهري ارزشمند مي‌درخشد.آفريقاي جنوبي با نام نلسون ماندلا عجين شده است. سياهان اين سرزمين ماندلا را «ماديبا» يا «تاتا» خطاب مي‌كنند: يعني «پدر». او سي و پنج سال از عمر خود را در زندان‌هاي رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي گذراند، اما سرانجام پيروز شد: ݡاݖپارتايد (جدايي نژادي) در 1990 برافتاد. ماندلا در 1994 به عنوان رييس‌جمهور كشورش برگزيده شد و با بزرگ‌منشي دشمنان سابق و زندانبانان خود را بخشيد. او آشتي ملي و دوستي سياه و سفيد را سرلوحه‌ي كار خود قرار داد و در كم تر از بيست سال كشورش را به ساحل رفاه و بهروزي رسانيد به طوري كه ميزباني جام جهاني فوتبال- كه معمولاً در كشورهاي متمول و با ثبات برگزار مي‌شود- در سال 2010 به آفريقاي جنوبي واگذار شد و بدين ترتيب آفريقاي جنوبي اولين ميزبان آفريقايي جام جهاني فوتبال لقب گرفت.
بهتــرين زمان بـراي بـازديــــد :
اسفند و فروردين
تجــــربـــه هـاي ويـــــــــــژه :
    <liـ>تماشاي شهر كيپ‌تاون از بالاي كوه تيبل (Table Moutain)<liـ>انجام ورزش‌هاي آبي در آب‌هاي گرم كوازولو – ناتال (Kwazulu – Natal)<liـ>گردش و تماشاي نهنگ‌ها در شهر هرمانوس (Hermanus)<liـ>بازديد از معدن الماس بيگ‌هول (Big Hole)<liـ>پياده‌روي در منطقه ي زيباي كوهستان در اكنسبرگ (Drakensberg Mountains)<liـ>ديدن حيات وحش فوق‌العاده آفريقا در پارك جنگلي كروگر (Kruger National Park)<liـ>خريدن صنايع دستي چوبي، زيور آلات بومي، تخم شتر مرغ نقاشي شده
غـــــــذاهــــــاي مشــــــهور :
  • رولت‌هاي مرغ يا گوشت مشهور كيپ‌تاون گتسبي (Gatsby)
  • خورشت گوشت با گوجه‌فرنگي با نام توماتو بريدي (Tomato bredie)
  • نوشيدني محلي اوموبو (Vmvubo) كه شبيه به دوغ است.
  • شيريني كك سيسترز (Koeksisters)
نشـان‌هاي منحصــــر به فـــرد :
شهر زيباي كيپ‌تاون، كوه تيبل، معدن‌هاي الماس و طلا، نلسون ماندلا، پارك جنگلي كروگر، قبيله زولو (Zulu)